Thursday 9 February 2012

Its fried-day

Jumaat, dan jumaat yg sangat panas nak dibandingkan sebelumnya. nasib baik mak gua ada kunci bilik, kalau tak memang 100,000 harapan la gua nak bangun pergi sembahyang jumaat tadi. dan bile sembahyang jumaat mesti dikaitkan dengan masjid. dan gua selalu dengar dari mulut si kaya loser yg meletakkan alasan, tak nak pergi masjid sebab takot selipar/kasut kene curik. selipar/kasut kene curik memang sinonim, tp alasan lu seolah-olah mementingkan kebendaan dari ape yg wajib lu laksanakan. two thumbs up kpd si kaya boroi! dan sampai masjid, gua di datangi member gua yang agak sindrom dengan berat badan melebihi 180kg. hebat bukan? dan yang paling hebatnya, dia ada satu soalan yg gua rasa wajib utk semua manusia bergelar muslim patut tahu,

si A : eh, aku heran lah.
si B : kenapa ?
si A : ntah (sambil senyum meluat)
si B : sampai mesjid je memang aku nampak kau lah yg paling heran
si A : apasal plak ?
si B : lame tak nampak kau kat masjid ni(even gua sendiri dtg seminggu sekali shj)
si A : aku ada keje lah (walaupun setahu aku die tak kerja)
si B : kenapa tibe-tibe kau cakap heran tadi ?
si A : dulu bukan ke ceramah lepas sembahyang ?
si B : oke. tak guna aku rasa johor ada sekolah agama kalau adanya orang macam kau

*ceramah (khutbah. gua tak tau agama mane yg member gua anuti sampaikan khutbah dipanggil ceramah)


In this case, gua bukan la nk cakap gua ni beragama sgt, tapi tolong laah. its basic only. kalau start dari skrg lu pun tak tau, amacam kalau lu da kawin nti? tak kan lu nk berdebat dengan anak lu pasal 'khutbah atau ceramah' ? agak loser la klau lu sebagai islam pada i/c tapi tak tau khutbah dibaca sebelum atau selepas sembahyang. ni sembahyang jumaat beroo. dan bile masa pulak ada perubahan dulu dan sekarang pada agama ?

Lu pandai-pandai la pikir, gua cume bole bagitau apa yg gua mampu. lu hisap rokok, lu tanya jantung, ada hitam ?

1 comment: